Fan af eSport

fans-at-the-2014-league-of-legends-all-star-event.jpg

af Ali Ahmad Ghanem

Der er sket en massiv vækst af seere som følger med i eSport de seneste 15 år. Der er over 145 millioner (tallet fremgår af http://www.esport.dk/paa-verdensplan-er-der-nu-134-millioner-seer-af-esport/) seere i dag globalt, det har gjort at der er blevet dannet en fankultur indenfor den virtuelle sport.

De som vælger og følger med i eSport er alt fra professionelle gamers til tolv årige som, har interesse for computerspil og det med at der mange der følger med i eSport skaber rigtig mange penge der, er med til og skabe interesse for store virksomheder.

En af dem er Danske Spil som, har startet odds spil indenfor gamblings område der, gør det muligt at kunne satse på det hold man regner med og vinde og muligvis vinder penge til fordele i at ens forventninger var rigtige.

Der også andre som ser eSport i deres fritid selvom, de ikke spiller selve spillet, hvor de følger med på grund af de nostalgiske minder som er forbundet med spillet eller interesse for kulturen.

En af dem som følger med i eSport i fritiden, Nikolaj Slot Simonsen 32 år der, arbejder i erhvervsministeriet der, følger med i spillet StarCraft.

StarCraft er et “realtime-strategispil”, som er udviklet af Blizzard Entertainment. Spillet, handler om at man skal indsamle forskellige materialer for at kunne konstruere bygninger og træne enheder.

Nikolaj Slot Simonsen udtaler følgende omkring sin fascination af spillet StarCraft:

”Jeg tror det jeg synes er sjovt er planerne, strategierne, de tanker der ligger bag det, hvordan de går og forsøger at regne det ud.”

Udefra hvad Nikolaj Slot Simonsen fortæller, kan man regne med at de fleste der, følger med i eSport ser det for at have det sjovt men, også for at lære hvad for nogle planer hvert hold har lagt for den kamp de nu skal spille. ESport er nu blevet så bredt at, selvom man ikke gamer til dagligt så, er der stadig mange som følger med i eSport.

Nikolaj Slot Simonsen, kom også med sit synspunkt på hvordan, det er at følge med i eSport, selvom han ikke spiller mere, og han fortæller også om kulturforskellen mellem Danmark og Sydkorea:

“Det er underholdende, det element at forsøge at regne strategien ud, det som er sjovt ved Korea, er at unge som spiller er meget mere disciplineret i det spil (Starcraft), de er professionelle på en helt anden måde. De bruger meget tid på at styrketræne og træne præcise musebevægelser. Landets kultur- for eksempel i Sydkorea, når de er syge tager de maske på, det for ikke at smitte andre. Hvis vi brugte masker i Danmark ville de raske benytte sig af masken”

Udefra det antal seere på over 140 millioner, kan man konstatere at seertallene kommer til og stige så højt at den virtuelle sport kommer til og være blandt de største sportsgrene globalt.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s